Werkwijze

“Het zit er wel in, maar het komt er niet uit.”

In de ontwikkeling van een kind kan aan de basis een blokkade zitten. Dit kan zorgen voor een ontwikkelingsstagnatie. Dit kan zichtbaar worden bij een achterstand in schoolse zaken zoals rekenen of lezen. Het kan zich ook uiten in faalangst, emotionele schommelingen, of in het hebben van een lijf dat iets anders doet dan je eigenlijk wilt. Zomaar opeens slaan of schoppen, nagels bijten, piekeren, scheef staan of zitten, angstig zijn, geen antwoorden meer weten bij een toets, om maar enkele voorbeelden te noemen.

Voordat je in de praktijk komt, heb ik een ingevulde intakelijst ontvangen. Hierop staan een reeks vragen, over je gewoontes, de dingen waar je goed in bent of wat minder goed, de manier waarop je geboren bent (misschien wel ondersteboven?), allergieën, en zo nog veel meer.

Zodra we elkaar zien, gaan we tal van oefeningen doen. Tijdens deze “screening” zoals dat heet, maken we een totaalplaatje om zo te kunnen zien of en hoe de signalen tussen je brein en je lijf lopen. Kunnen ze elkaar vinden, zodat ze elkaar begrijpen? En gebeurt dat via de kortste weg of via een omweg, die veel meer energie kost dan de korte weg? Hoe sta je het fijnst, hoe beweeg je het makkelijkst, kunnen je ogen goed samenwerken…? We bekijken dit allemaal.

Na deze “screening”gaan we meteen aan de slag aan het bouwen van een stevige basis aan vaardigheden. Op deze basis gaan we informatie bouwen door de oefeningen te herhalen, net zolang tot de informatie op de snelste manier bij je hersens kan komen. Hierdoor zal je je een stuk zekerder, fijner en vrijer voelen.

Je gaat bewegen, soms tekenen en ook veel op de massage-/behandeltafel. Trek dus makkelijke kleren aan, neem fijne sokken mee, en als je een favoriete knuffel hebt: neem die ook gerust mee.

Sommige oefeningen die we in de praktijk doen, leren we meteen aan de ouder of verzorger die mee is gekomen, zodat je de integraties thuis verder op kunt pakken. Als je thuis oefent, houd je je brein soepel, en merk je nòg sneller resultaat.