Therapie en coaching voor de kinderen, jong volwassenen en volwassen van deze tijd die leven in een wereld van hoge verwachtingen, snelle ontwikkelingen en vele indrukken. De kinderen van deze tijd zijn steeds gevoeliger geworden voor de vele zichtbare en onzichtbare facetten in hun leven. Ze hebben het daardoor vaak extra moeilijk omdat ze eigenlijk hun spel, en soms tijd en rust, nodig hebben om de intensiteit van de grote hoeveelheid indrukken te kunnen verwerken. Vaak voelen ze een grote verbondenheid met de natuur, daarin ervaren ze rust.
Deze kinderen bezitten een Eigen Wijsheid die nog niet altijd begrepen wordt en soms ook niet overeenkomt met wat hen als waarheid wordt aangereikt. Het gevolg is dat kinderen van deze tijd zich soms om allerlei redenen niet kunnen ontwikkelen volgens hun eigen patroon en tempo.
Hierdoor missen ze vaak ook het broodnodige gevoel van her- en erkenning, waardoor hun mooie kwaliteiten vaak niet aan het licht kunnen komen!
Hulp en begeleiding
Voor sommige kinderen is het van groot belang dat zij extra begeleiding krijgen bij de verwerking van hun onverwerkte emoties, om niet in een cirkel terecht te komen van verwarring, angst, onvermogen, onbegrip, eenzaamheid en een steeds sterker wordend gevoel van onveiligheid. Kinderen hebben een gevoel van (emotionele) veiligheid juist nodig om te kunnen komen tot contact, beweging en aanraking, als middelen om hun (nieuwe) ervaringen beter te kunnen verwerken.
Als kinderen zich onveilig voelen kunnen ze zich boos en agressief gaan gedragen of zich juist in zichzelf terug trekken, ter bescherming. Verder kunnen er nog diverse gedrag- en ontwikkelingsstoornissen ontstaan.
Sommige van deze kinderen vinden dan zelfs de wereld geen fijne plek meer om te zijn. Allemaal signalen van het kind die aangeven dat het een eigen tempo, aandacht, begrip en begeleiding nodig heeft.
Sommige kinderen vragen met hun gedrag om meer grenzen en duidelijkheid. Kinderen hebben vrijheid nodig om zich te ontwikkelen, maar ze hebben ook grenzen nodig om een gevoel van veiligheid te ervaren, hetgeen hen helpt om nog beter te kunnen ontdekken wie ze zelf zijn.
Nieuwetijdstherapie
Steeds vaker voorkomende gedragsuitingen van kinderen zijn:
-
Veel huilen als baby.
-
Verrassend wijze uitspraken doen.
-
Leven vanuit Innerlijke Wijsheid.
-
Emotionele benadering van de omgeving.
-
Gevoelig voor stemmingen en spanningen van anderen.
-
Zich als clown gedragen, om toch ergens goed in te zijn.
-
Sterk rechtvaardigheidsgevoel.
-
Druk, of vanuit een onveilig gevoel soms een agressief of juist teruggetrokken gedrag.
-
Dromerig, afwezig zijn.
-
Leiding willen geven, maar daar nog lang niet emotioneel rijp voor zijn.
-
Sterk intuïtief zijn vanuit een eigen spirituele basis.
-
Buitenzintuiglijke waarnemingen.
-
Dyslexie of dyscalculie.
-
Voedingsintoleranties, gevoeligheid voor elektrosmog.
-
Ziektes, o.a. astma, huidaandoeningen en allergieën.
-
Sterke binding met de natuur, vegetarisme.
-
Zich eenzaam of onbegrepen voelen.
-
telepathisch vermogen.
Steeds meer kinderen krijgen naar aanleiding van hun gedrag vrij snel labels als ADHD, ADD of PDD/NOS opgeplakt. Vanuit de Nieuwetijdstherapie/coaching willen hier juist voor waken. Door eerst alle signalen die het kind geeft zorgvuldig te onderzoeken kunnen ze daarna pas, indien nodig, worden geduid. In overleg met alle betrokkenen, kunnen we dan een passende kind en/of oudergerichte begeleiding geven.
Automatische, reflexmatige bewegingen vormen de basis van breinontwikkeling. Problemen tijdens de zwangerschap, bij de geboorte of daarna kunnen ervoor zorgen dat reflexen zich niet goed ontwikkelen of niet goed rijpen. Ook kunnen reflexen door traumatische gebeurtenissen op latere leeftijd opnieuw actief worden, wat tot diverse problemen leidt. Goed geïntegreerde reflexen komen tot rust zodra het gevaar voorbij is. Niet-geïntegreerde reflexen blijven echter alert en reageren ook in irreële noodsituaties. Dit kan ertoe leiden dat iemand gevangen zit in prikkels, sterk of juist helemaal niet reageert, of ongecontroleerd reageert op zintuiglijke informatie.
Om hiermee om te gaan, ontwikkelt men vaak compensatiestrategieën om toch staande te blijven. Dit kost het lichaam veel energie en verhoogt de aanmaak van stresshormonen, wat lichamelijk ongemak veroorzaakt. Door het aanbieden van de juiste prikkelgeleiding in het neurologische circuit, wordt de rijping binnen het zenuwstelsel gestimuleerd. Dit balanceert (spier)spanning, creëert overzicht en structuur, en biedt daardoor ruimte voor brede ontwikkeling.
De methode blijkt zeer succesvol bij diverse doelgroepen. Het doel van MNRI® is om primaire reflexen te helpen ontwikkelen en integreren, waardoor een stevige basis voor verdere ontwikkeling wordt gelegd. Dit leidt tot gelukkigere, rustigere personen met minder stress, veerkrachtigere emoties, beter functioneren en leervermogen. MNRI® is net zo effectief gebleken bij zowel kinderen als volwassenen.
Bent u benieuwd of de MNRI®-methode geschikt is voor uw kind?
Overprikkeld of onderprikkeld zijn
Overprikkeling kan verschillende oorzaken hebben.
Dit kan aangeboren zijn, reflexmatige oorzaken hebben vanuit een ontwikkelingsvertraging, maar kan ook getriggerd zijn door stress of trauma.
Wanneer je van alles nèt een beetje meer meekrijgt dan een ander en je niet meer kunt verwerken wat er binnenkomt, dan kan het zijn dat je op enig moment “overloopt”. Men noemt dit ook wel “overprikkeld zijn”. Je filtersysteem kan de binnenkomende prikkels niet meer op een goede manier verwerken. Dit kan leiden tot emotionele of fysieke klachten.
Vanuit verschillende invalshoeken gaan we aan de slag om jouw filtersysteem weer tot rust te brengen zodat je weer bewegingsvrijheid krijgt.
Miriam van Diemen (FlowKids) heeft mooie samenwerkingen gezocht om een prachtige mini-documentaire te maken die het grote doek in het Chassé theater mocht halen. Ik was bij de première ervan aanwezig en niet als enige tot tranen geroerd. Herkenbaar in beeld gebracht hoe intens (mooi) hoogsensitiviteit kan zijn, in een wereld die gevoelsmatig soms wat snel draait en hoe belangrijk het is om je eigen kwaliteiten, èn valkuilen, te omarmen.
Wil jij hem ook bekijken? Dat kan via deze link.
Tevens meld ik graag dat de term en eigenschap “hooggevoeligheid” steeds meer erkenning krijgt. Zo heeft Psychologie Magazine in december 2017 maar liefst 11 pagina’s gedeeld aan persoonlijke ervaringsverhalen van bekende Nederlanders. Wat is dat dan, een “hsp”-er? Een “Highly Sensitive Person”(Elaine N. Aron) is iemand die gevoeliger is voor indrukken en meer of anders waarneemt dan gemiddeld. Elk moment van de dag doen we indrukken op, via onze zintuigen. We horen, zien, ruiken, proeven en voelen de hele dag door. Een “HSP’er” doet dat intenser dan gemiddeld. Je zou kunnen zeggen dat een HSP wat meer voelsprieten heeft. Dit kan prachtig zijn, omdat je bijvoorbeeld kleine nuanceverschillen kunt waarnemen, tot tranen geroerd kunt zijn door kunst of muziek en volledig kunt opgaan in iets dat jouw aandacht heeft. Maar.. zoals alle karaktereigenschappen heeft ook hooggevoeligheid valkuilen. Valkuilen kunnen bijvoorbeeld zijn: te hard werken (overwerken), te zorgzaam zijn voor anderen (en te weinig voor jezelf), perfectionistisch zijn, je overladen voelen door indrukken en bang zijn om fouten te maken.
Naast het tot rust brengen van je filter door middel van o.a. MNRI® reflexintegratie technieken, kan het leren omgaan met deze eigenschap je veel rust brengen.
Voel je ook hiervoor welkom!
Visuele Training
Help, mijn letters vallen van het blad!
Het belang van ogen die niet los van elkaar werken maar samen een top-team vormen is essentieel bij het goed kunnen ontwikkelen van de vaardigheden in je dagelijkse (schoolse) leven. Dansende letters, vermoeidheid, hoofdpijn, brandende ogen en verminderde concentratie zijn slechts enkele maar veel voorkomende gevolgen.
Soms heeft het tot gevolg dat kinderen zelfs geen zin meer hebben in lezen of rekenen, omdat ze denken het niet te kunnen. Niet zelden zijn dit dan ook kinderen met faalangst, een vorm van compensatiegedrag en/of uitdagingen in de motoriek. Ook zien we hier kinderen die nèt niet "goed" genoeg scoren om een dyslexie test of verklaring te krijgen. Terwijl de symptomen wel aanwezig zijn. Wat is er in dat geval aan de hand?
Aan de hand van een visuele screening kan duidelijk worden hoe de ogen zien, en of zij werkelijk samen 1 beeld kunnen vormen. Zien zij goed, maar zien ze los van elkaar andere dingen, dan is dit te trainen. We doen dit in combinatie met reflex-integratie oefeningen. Zo kunnen de ogen opnieuw leren samenwerken en samen weer een winning team worden. Geen dansende letters meer, geen voorhoofdshoofdpijn meer, zin in lezen en naar school gaan!